رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد از ثبت آیین تحویل سال جدید در حرم مطهر رضوی و آیین حکاکی دعای شرف الشمس بر روی نگین انگشتر در تقویم رویدادهای گردشگری ایران خبر داد.

۲ رویداد مشهد در تقویم گردشگری ایران ثبت شد

به گزارش قدس خراسان، حسین امیر کلالی گفت: گواهی ثبت رویدادها از سوی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضا و ابلاغ شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد درباره این رویدادها اظهار کرد: آیین تحویل سال نو، مراسمی است که به مناسبت تحویل سال در آخرین ساعات پایانی سال، با حضور زائران و مجاوران حضرت رضا (علیه‌السلام) در رواق‌ها، صحن‌ها و اطراف اماکن متبرکه آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

امیرکلالی ادامه داد: آیین تحویل سال نو در عهد قاجار با تشریفات خاص و معمولاً با حضور رجال مذهبی، علمی و سیاسی برگزار می‌شده و در دوره پهلوی نیز ادامه یافت و اکنون نیز وسعت و شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: در این آیین با حضور مقامات کشوری استان و تولیت آستان قدس رضوی و تعداد زیادی  از زائران و مجاوران و خدام رضوی با اجتماع در رواق‌ها و صحن‌ها و اطراف اماکن متبرکۀ رضوی، به‌صورت دسته‌جمعی دعای تحویل سال را قرائت می‌کنند و به انتظار می‌مانند تا تحویل سال نو اعلام شود. سپس در نقاره‌خانۀ حضرتی، نقاره نواخته می‌شود و حضار به میمنت حلول سال نو، پس از ذکر صلوات و عرض تبریک و شادباش به یکدیگر به زیارت می‌پردازند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: شرف الشمس در واقع یک دعایی است به نام دعای شرف الشمس که هر ساله در یک روز خاص که ۱۹ فروردین هر سال است زیر نگین عقیق زرد حکاکی می‌شود، این دعا به صورت رمزی نگارش می‌شود که از اسامی خداوند متعال تشکیل شده است.

او ادامه داد: مراسمی مانند آیین تحویل سال نو با حضور میلیونی مردم برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم از برکت حضور زائران بارگاه منور رضوی در مسیر توسعه گردشگری گام برداریم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد افزود: برای معرفی آیین حکاکی دعای شرف الشمس بر روی نگین انگشتر طی چند سال اخیر رویدادهای مختلفی در شهر مشهد با حضور پرشور هنرمندان و مردم برگزار شده است.

امیر کلالی تصریح کرد: توسعه و ترویج این رویدادها در رونق گردشگری و زیارت نقش پر رنگی دارد، علاوه بر این زمینه اشتغال و رشد اقتصادی مراکز اقامتی، گردشگری، بازار و صنایع‌دستی را به همراه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.